تعداد سایت ها در شبکه اینترنت به قدری زیاد است که انتخاب بهترین آن ها برای سرویس های مختلف (از جمله موتورهای جستجو) روز به روز مشکل تر می شود. تصمیم شرکت گوگل برای ایجاد PageRank (PR) که صفحات اینترنتی را بر اساس صدها شاخص ارزیابی می کند بسیار مفید واقع شد. ولی این کافی نبود. امروزه الکسا دومین شاخص محبوبیت در جهان می باشد که تاثیر مستقیمی بر افزایش رتبه بندی و بازدید سایت دارد. تغییر این شاخص به روش های مختلفی انجام می شود که یکی از موثرترین روش های آن خرید بک لینک می باشد. در این زمینه می توانید از سرویس کوبو کمک بگیرید.

تاریخچه شاخص

نام شرکت الکسا برای اولین بار در سال 1996 مطرح شد. این شرکت دامین www.alexa.com خریداری کرد و به کاربران پیشنهاد کرد از tool bar شخصی استفاده کنند. این شرکت خدمات خارق العاده ای ارائه نمی داد ولی استفاده از موتورهای جستجو و بعضی کاربردهای دیگر را تسهیل می کرد. با این وجود روز به روز به محبوبیت سرویس اضافه می شد و تعداد کاربران آن حتی موسسان آن یعنی Brewster Kahle و Bruce Gilliat را نیز شگفت زده کرد. در آن زمان آن ها شروع به آنالیز کردن اطلاعات دریافتی از کاربران در مورد بازدید از سایت های مختلف کردند که در نتیجه آن رنک الکسا بوجود آمد که اهداف اصلی آن عبارتند از:

  • ارزیابی تعداد بازدید.
  • نمایش اعتبار سایت از طریق قرار دادن آن در ریتینگ.
  • کمک به آنالیز رقابت.

امروزه شاخص الکسا از محبوبیت بی سابقه ای برخوردار است. تمام سرویس های جهانی سئو، بورس های بک لینک، برنامه نویسان و ابزارهای تخصصی مختلف رنک الکسای سایت ها را برای اهداف خود آنالیز می کنند. در عین حال تعداد نصب پلاگین برای مرورگرها رو به افزایش است که ریتینگ را ساده تر می کند.

رنک الکسا چگونه کار می کند

رنک الکسا نسبت بازدید از سایت به داده های مشابه سایت های دیگر می باشد. در صورتی که نیاز به افزایش PageRank (PR) داشته باشیم رنک الکسا کاهش پیدا می کند و بالعکس. به عبارت دیگر هر چه این رنک پایین باشد برای سایت بهتر است و از ریتینگ بالاتری برخوردار است. در حال حاضر پنج رتبه اول در اختیار این سایت ها می باشد:

1- Google

2- Facebook

3- YouTube

4- Yahoo!

5- Baidu

ویژگی جالب الکسا این است که تنها سایت هایی که بر روی دامین های سطح اول و دوم قرارداد مورد ارزیابی قرار می گیرند. این یک پیغام برای بلاگرهاییست که پست های خود را در هاستینگ های معروفی نظیر LiveJournal منتشر می کنند که زمان آن رسیده که سایت خودشان را راه اندازی کنند.

در بعضی کشورها الکسا به دلیل نادرست بودن محاسبات آن مورد نقد قرار می گیرد چرا که جمع آوری اطلاعات به نصب شدن پلاگین الکسا بستگی دارد. ولی حتی داخل چنین بخش های ملی ریتینگ می تواند نشان دهنده یک تصویر کلی می باشد زیرا سایت ها در شرایط برابری قرار دارند. به همین دلیل تقریبا تمامی بورس های بک لینک در جهان از الکسا استفاده می کنند.

جدا از وضعیت ریتینگ های جهانی و ملی، رنک الکسای سایت نشان دهنده آمار جزئی ذیل می باشد:

  • تعداد بازدید کنندگان.
  • تعداد بازدیدها.
  • تعداد بازدیدها به ازای هر بازدید کننده.
  • توزیع جمعیت.
  • توزیع بر اساس کشور.
  • نمودار تغییر ریتینگ.
  • دامین های ارجاع دهنده.
  • درصد انصراف ها.
  • کلمات کلیدی که با آن ها به سایت می آیند.
  • درصد ترافیک جذب شده از موتورهای جستجو.
  • مدت زمان متوسط حضور بازدید کننده در سایت.

علاوه بر این در سایت رسمی الکسا رنک، منوهای پولی وجود دارد که با دسترسی به آنها کامل ترین آمار و توصیه های مربوط به بهینه سازی سایت را در اختیار افراد قرار می گیرد.

چگونه الکسا بر ارتقاء سایت در گوگل تاثیر می گذارد

 لازم به ذکر است که الکسا تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی در گوگل ندارد. اگر در نظر دارید تنها با کاهش این شاخص با وضعیت سایتتان در نتایج جستجو کلمات کلیدی ارتقاء یابد، در اشتباه هستید. ولی بین این دو رابطه ای وجود ندارد که به دلایل ذیل نمی توان آن را نادیده گرفت.

1- در صورتی که رنک الکسای سایت تا 100000 کاهش یابد، می توان گفت سایت وارد بازار جهانی شده است. موتورهای جستجو آمریکایی، اروپایی و بسیاری از موتورهای جستجو آسیایی این شاخص را در الگوریتم های ایندکس خود لحاظ می کنند. مطالب شما بلافاصله در موتورهای جستجو جهانی قرار می گیرند.

2- سایت هایی موجود در ریتنگ به صورت خودکار در web.archive.org قرار می گیرند.

3- در دنیا هزاران سرویس سئو و شرکت مختلف وجود دارد که سایت ها را بر اساس شاخص های مختلف آنالیز می کنند. الکسا اصلی ترین و در برخی موارد تنها شرکت سنتی در این زمینه می باشد. در صورتی که شما در رنک الکسا دارای اعتبار باشید، انتشارات جهانی نمی توانند شما را نادیده بگیرند.

4- در صورتی که شما به صورت مستقیم به فروش کالا و یا ارائه خدمات مشغول هستید، الکسا به میزان قابل توجهی هزینه تبلیغات مثل بنر ها را در سایتتان را افزایش می دهد.

بدین ترتیب بهینه سازی سایت بدون کاهش قابل توجه این شاخص مشکل خواهد بود. سایتی که به خوبی بهینه شده باشد رتبه های اول در نتایج جستجو گوکل را به خود اختصاص می دهد.

چگونه رنک سایت را بالا ببریم

قدم شماره 1. ساده ترین کاری که می توان انجام داد، نصب تولبار الکسا بر روی مرورگرهای تمامی شرکت کنندگان در پروژه یعنی برنامه نویسان، ادمین ها، مدیران محتواگذاری، طراحان سایت و غیره می باشد. سرویس توجهی به اینکه چه کسی در سایت فعالیت می کند ندارد و صرف خود فعالیت را در ثبت می کند. تیم برنامه نویسان به صورت دائم در سایت حضور دارند به همین دلیل رتبه شما پس از تنها یک شبانه روز شروع به رشد می کند.

قدم شماره 2. در سایت www.alexa.com ثبت نام کنید و مالکیت حقوق سایت را تایید کنید.

قدم شماره 3. دعوت از بازدید کنندگان برای نصب تولبار الکسا و جذب کسانی که قبلا این کار را انجام داده اند. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد: پیشنهاد نصب به کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده اند، همکاری با سایر طراحان سایت و غیره.

قدم شماره 4. ترجمه سایت به زبان های دیگر. به عتوان مثال محبوبیت رنک الکسا در بخش انگلیسی زبان به خصوص در میان نسل جوان بیشتر از سایر موارد است. کاربران عادت کرده اند سایت را ارزیابی کرده و ببینند آیا سایت از کیفیت لازم برخوردار است یا خیر و آیا می توان به آن اعتماد کرد؟

قدم شماره 5. افزایش تعداد بک لینک. خرید بک لینک از مراحل سئو خارجی سایت می باشد و تاثیر مستقیمی بر ارتقاء سایت دارد. هر چه رتبه شما در نتایج جستجو بالاتر باشند، فعالیت در پرتال بیشتر بوده و در نتیجه رنک الکسا کاهش پیدا می کند.

اطلاعات بیشتر در مورد بک لینک ها

SEO (Search Engine Optimization) مجموعه ای از اقداماتی است که هدف اصلی آن ارتقاء سایت در موتور جستجو می باشد. یکی از این اقدامات خرید بک لینک می باشد. با این وجود ارتباط مستقیمی با الکسا وجود دارد. بک لینک ها در صفحات سایت های معتبر و حتی الامکان با موضوع مشابه قرار می گیرند. در اینجا مفهوم تعداد کل بک لینک ها یعنی  تعداد کل بک لینک های فعالی که به صفحات سایت شما ارجاع می دهند اهمیت دارد. هر چه تعداد کل بک لینک ها بیشتر باشد، اعتبار سایت و متعاقبا بازدید آن افزایش پیدا می کند و این موضوع در رنک الکسا ارزشمند است.

به منظور کاهش شاخص الکسا بوسیله بک لینک دو روش وجود دارد:

  • رایگان. بک لینک ها به صورت طبیعی توسط افراد عادی و یا همکاران قرار می گیرند. در اینجا ممکن است فروم ها، کاتالوگ ها، تبادل بک بین سایت های هم موضوع و غیره بکار گرفته شود. این کار مسلما بر روی رنک الکسا تاثیر خواهد گذاشت ولی به کندی. علاوه بر این انرژی زیادی باید صرف این کار کرد. به همین دلیل متخصصان با تجربه به منظور بالا بردن ریتینگ الکسا گزینه های رایگان را در نظر نمی گیرند.
  • پولی. بک لینک ها به صورت هدفمند خریداری می شوند. یعنی صاحب سایت فضایی را برای شما اختصاص داده و شما آن را خریداری می کنید. این روش برای کار با الکسا توصیه می گردد. اولا این روش به مراتب سریعتر است، دوما از کیفیت بالایی برخوردار است چرا که دسترسی به سیستم ساخت بک لینک پولی چندان ساده نیست و سوما این روش بسیار راحت است، می توان سایت مورد نظر را بر اساس ریتینگ خود شرکت الکسا، تعداد بازدید، موضوع و غیره انتخاب کرد.

لازم است توجه داشته باشید که فعالیت در این زمینه بدون داشتن تجربه توصیه نمی گردد و احتمال اینکه همه چیز خراب شود زیاد است. در صورتی که فرآیند طبیعی به نظر نرشد همیشه احتمال جریمه شدن توسط روبات های موتور جستجو وجود دارد. در این صورت کاهش رنک الکسا دیگر ممکن نخواهد بود.

کوبو چه کمکی به کاهش رنک الکسا می کند

کوبو یک سرویس خودکار ارتقاء سایت می باشد که راهکارهایی برای افزایش رتبه سایت و الکسا از جمله با کمک بک لینک ها ارائه می دهد. سازندگان این سیستم موفق شدند بازار، فناوری ساخت ریتینگ، روش های خرید بک لینک و غیره را به دقت مورد مطالعه قرار داده اند. سیستم منحصر بفردی طراحی شد که تمامی عوامل اصلی را در نظر گرفته و یک استراتژی بهینه را تهیه می کند. بک لینک های با کیفیت نیز همزمان با کاهش شاخص الکسا قطعا مشتریان جدید را به سایت خواهند آورد.

کوبو با روش زیر کار می کند:

1- تعریف هدف برای دستیابی به رنک الکسای بهینه برای سایت.

2- آنالیز پروژه و مخاطبان هدف.

3- تهیه استراتژی به صورت منحصر بفرد.

4- قرارداد بک لینک ها بر اساس پارامترهای تعیین شده.

5- آنالیز دائمی بازدهی.

6- جهت دهی به بودجه به سمت افزایش بازدهی.

نتیجه این کار افزایش تعداد کل بک لینک ها، کاهش تدریجی شاخص الکسا و ارتقاء کلی سایت می باشد. سیستم خودکار به صورت شبانه روزی و بدون توقف فعال بوده و کار مانیتورینگ و مدیریت بودجه را انجام می دهد.

نتیجه گیری

  • رنک الکسا شاخص آماری می باشد که جایگاه سایت در ریتینگ ملی و جهانی را تعیین می کند.
  • مقدار الکسا به میزان بازدید سایت بستگی دارد.
  • وضعیت سایت در ریتینگ بر روی اعتبار سایت که اهمیت زیادی در ارتقاء سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو دارد، برخوردار است.
  • افزایش تعداد بک لینک ها یکی از بهترین روش های افزایش ریتینگ الکسا می باشد.
  • سرویس کوبو یک سیستم خودکار است به شما کمک خواهد کرد این کار را به صورت صحیح و بدون هیچ مشکل و دردسری انجام دهید. 
(votes: 1, rating: 4)