لینک دهنده جستجوگرها

بک ¬لینک ها

بک¬ لینک یا همان پیوند ورودی، نوعی دستکاری اینترنتی است که یک سایت خاص را با دیگر وب¬سایت¬های خارجی که حاوی لینک¬های آن هستند. مرتبط می¬سازد. به عبارت دیگر، در زمان بازدید از یک وب¬سایت خارجی، این وب¬سایت شما را به سمت سایتی که از طریق بک¬لینک به آن پیوند خورده است. هدایت می¬کند. بک¬لینک¬ها در بهبود نتایج سایت در موتور جستجو تاثیر بسیاری دارند.

بک ¬لینک یا پیوند ورودی به عنوان یک لینک خارجی شناخته شده و به راحتی میان چند وب¬سایت و یا صفحات مختلف یک سایت خاص قابل جا¬به¬جایی هستند. به علاوه بک¬ لینک¬ها در فهرست¬بندی دقیق صفحات سایت تاثیرگذار خواهند بود.

بک¬ لینک بخش مهمی در پیاده¬سازی درست SEO (سئو یا اس ای او) بوده و به شکل قابل توجهی در بهبود نتایج محتواهای یک سایت در موتور جستجو کمک می¬کنند. بدین خاطر بسیاری از دارندگان وب¬سایت¬های بزرگ تا جای ممکن از بیشترین بک¬لینک برای پیشرفت نتایج سایت استفاده می¬نمایند.

الگوریتم Google PageRank با توجه به منابع و تعداد بک -لینک¬ های به کار رفته در یک صفحه، اهمیت و ارزش آن را برآورد می¬کند. بدین خاطر، در زمان جستجوی اطلاعات و یا سرویسی خاص توسط کاربر، گوگل و یا دیگر موتورهای جستجو بر اساس الگوریتم مذکور، محتوای موجود در وب-سایت¬های مختلف را از با¬ ارزش¬ترین به کم¬ ارزش¬ترین رتبه¬بندی می¬کنند. به طور کلی، بک ¬لینک ¬ها در جذب مخاطب خاص یک وب¬سایت بسیار موثر هستند.

در ادامه به معرفی برخی از اصطلاحات در این زمینه می-پردازیم.

1- ویژگی لینک

لینک¬ها دارای دو ویژگی مهم جهت پیاده¬سازی دقیق SEO هستند. ویژگی اول Nofollow link نام دارد. این ویژگی از نفوذ ربات¬های موتورهای جستجو به یک لینک خاص جلوگیری می¬کند. در ابتدا از این ویژگی تنها در تگ¬های سطوح متا استفاده می¬شد. اما در حال حاضر، ویژگی پیشرو برای بسیاری از لینک¬های شخصی مورد استفاده قرار می¬گیرد.

ویژگی دوم که بیشترین تاثیر را در SEO یک سایت داشته، Dofollow link نام دارد. این ویژگی به ربات¬های موتور جستجو اجازه می¬دهد تا اطلاعات یک لینک¬ خاص را استخراج کرده و سبب انتقال آن از یک سایت به دیگر وب¬سایت¬ها شوند.

2- Link Juice

اصطلاح پیشرو میزان ارزش یک لینک خاص را شناسایی می-کند. یکی از پارامترهای مهم جهت بهینه¬سازی دقیق نتایج یک سایت در موتور جستجو، وزن لینک است. از این رو، موتورهای جستجو با شناسایی آن رتبه¬ی نهایی محتوای یک وب¬سایت را تعیین می¬کنند.

دو ویژگی Nofollow Link و Dofollow Link در حقیقت جهت تعیین ربات¬های موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می¬گیرند.

تعداد بک¬لینک¬ها

 بهینه سازی جستجوگرها

متاسفانه، بک ¬لینک ¬ها رایگان نبوده و برای ساخت آنها به زمان و تلاش زیادی نیاز است. بدین خاطر برای استفاده¬ی کامل از تمامی ظرفیت¬های خرید بک ¬لینک ابتدا باید شیوه¬ی صحیح کار با آن را فرا گیرید.

برای استفاده¬ی دقیق و کامل از ظرفیت¬های بک¬لینک به موارد زیر توجه کنید:

  • بهینه سازی وب¬سایت خود در ابعاد فنی
  • وب¬سایت شما به قالبی حرفه¬ای و قابل اطمینان نیاز دارد.
  • محتوای وب¬سایت شما باید ارزشمند باشد و بتواند به شکلی مناسب مخاطب را به خود جذب کند.

توضیحات کامل هر یک از موارد فوق، در ادامه¬ی مقاله آورده شده است.

1- تمامی خطاهای فنی را رفع نمایید

تمامی خطاهایی که در روند بازدید مخاطب از محتوای یک سایت اختلال ایجاد می¬کنند. باید رفع شوند. در صورت نادیده گرفتن این موضوع، رشد ترافیک وب¬سایت شما از طریق موتورهای جستجو محدود خواهد شد. به طور کلی، زمانی که مشخصات فنی یک سایت با استانداردهای تعیین شده مطابقت داشته باشد. قطعا پیاده سازی اصل SEO در آن بسیار راحت¬تر بوده و نتایج آن نیز به شکلی سریع¬تر نمود پیدا می¬کنند.

جهت بهینه¬سازی مشخصات فنی وب¬سایت خود، باید به مسائل فنی زیر توجه داشته باشید:

  • 302 (URL) redirection / تغییر مسیر لینک صفحه
  • 404 error / ارور 404
  • Directives wrong usage / استفاده¬ی نادرست از دستورالعمل
  • The speed of site loading / سرعت بارگذاری کامل سایت
  • Redirect chains / زنجیره¬های تغییر مسیر
  • Mobile device friendliness / نمایش صحیح محتوا در گوشی¬های هوشمند
  • Canonical tag mistakes / اشتباهات موجود در تگ کانونیکال
  • محتواهای تکراری به عنوان شرح داده¬های از پیش ذخیره شده نگهداری می¬شوند.

2- بهبود معماری و قالب¬بندی سایت

یک معماری قابل اطمینان و قوی به شکل قابل توجهی تضمین¬دهنده¬ی کارایی بک¬لینک¬های حاضر در یک سایت خواهد بود. دارنده¬ی وب¬سایت همواره باید از تغییرات آن آگاه باشد. تا در صورت ایجاد مشکلات فنی بتواند در کمترین زمان جهت رفع آنها اقدام کند. بدین خاطر مانیتورینگ تغییرات وب¬سایت به شکلی منظم تغییرات سایت را چک کرده و موارد خاص را جهت بررسی به دارنده¬ی آن ارسال می-نماید.

3- محتواهایی ارزشمند را تولید کنید

اتصال سایت به سایت همانند یک هرم یا یک پازل است. و تشکیل این سیستم بدون حضور محتواهای ارزشمند غیرممکن خواهد بود. کیفیت پایین محتوای یک سایت در بهینه¬سازی نتایج آن در موتور جستجو تاثیری بسیار منفی دارد. به عبارت دیگر، اگر وب¬سایت شما در تعداد بک¬لینک¬ها و نوع قالب¬بندی بهترین باشد. تمامی این موارد بدون وجود محتوای باکیفیت بی ارزش خواهند بود. به یاد داشته باشید که بدون محتوای ارزشمند موفقیتی حاصل نمی¬شود.

همواره به ارائه¬ی محتواهای باکیفیت به ویژه بر روی صفحه¬ی اصلی سایت خود توجه کنید. در صورت مفید بودن محتواهای سایت، مخاطبان زیادی جذب آن شده و در نتیجه وب¬سایت¬های دیگر به اتصال بک¬لینک با سایت شما ترغیب می¬شوند. محتوایی تولید کنید که اطلاعات را به شکلی دقیق و صحیح به خواننده منتقل کند. به علاوه، کلماتی را که کاربران برای جستجوی وب¬سایت شما استفاده کرده-اند را پیدا کرده و این کلمات را در محتواهای خود به کار ببرید.

چه خطراتی در پیش است؟

همان طور که گفته شد، ساخت بک¬لینک به هیچ وجه آسان نبوده و برای تولید آن به وقت و تلاش زیادی نیاز است. به طور کلی دو روش برای دسترسی به بک¬لینک¬ها وجود دارد:

1- روش سریع و ریسکی به همراه درصد بالا در دریافت جریمه از سوی گوگل

2- روش محتاطانه و دقیق از طریق تبلیغ سایت خود

کمتر از دو سال پیش، بسیاری از افراد می توانستند با کمک PBN یا همان Private Blog Network در هر ماه تبلیغ وب-سایت خود را راه¬اندازی کنند. از طرفی با ایجاد یک سند باکس از سوی شرکت گوگل، نتایج این تبلیغات در کمتر سه ماه قابل مشاهده بود.

اما این نوع تبلیغ دارای دو فاکتور منفی ریسک و ضرر مالی می¬باشد. زیرا پس از مدتی دارنده¬ی وب¬سایت متوجه زمان و هزینه¬ی از دست رفته خود خواهد شد. بدین خاطر برای دسترسی به بک¬لینک همواره توصیه می¬کنیم که با دیگر وب¬سایت¬های واقعی همکاری کرده و با آنها پیوندی ورودی را برقرار نمایید.

شیوه¬ی بررسی بک¬لینک¬ها

هیچ نکته¬ی مخفی برای دسترسی آسان به بک¬لینک¬هایی با کیفیت بالا وجود ندارد. آیا دارنده¬ی سایت چگونه می-تواند فرق بین یک بک¬لینک خوب با یک بک¬لینک بد را تشخیص دهد؟ به طور کلی، فرآیند بررسی بک¬لینک¬ها کاری طاقت¬فرسا و بسیار مهم بوده و در صورت انتخاب درست، قطعا تاثیر آن در کوتاه¬ترین زمان رویت می¬شود.

برای بررسی دقیق یک بک¬لینک، ابزارهای مختلفی وجود دارد که می¬توانید از آنها برای ارزش¬گذاری بر روی بک-لینک و بهبود رتبه¬بندی وب¬سایت خود استفاده نمایید.

در قدم نخست، به بررسی پارامترهای بک¬لینک¬ها می-پردازیم:

- PageRank: پیج¬رنک یکی از مهم¬ترین عوامل در پیشرفت وب-سایت شما می¬باشد. اگر یک سایت معتبر و شناخته شده با وب¬سایت شما یک بک¬لینک ایجاد کند. از سوی موتور جستجو، وب¬سایت شما نیز تا حد زیادی معتبر و قابل اعتماد جلوه خواهد کرد و عامل پیشرو نشان¬دهنده¬ی این موضوع است. لازم به ذکر است که پیج¬رنک با بهره¬مندی از ابزاری به نام Ahrefs قابل ارزش¬گذاری خواهد بود.

- ترافیک: این عامل می¬گوید، شما به لینک یک سایت کم و یا بدون مخاطب نیازی ندارید.

- Dofollow / Nofollow Link: عاملی که از شمارش تمامی لینک-های موجود در سایت توسط ربات¬های موتورهای جستجو جلوگیری می¬نماید. طبق قانون، لینک¬های Dofollow از ارزش بالاتری برخوردار هستند.

پنج ترفند در رابطه با بک¬لینک¬های SEO

پیوند ساختمان

رسیدگی به توصیه¬های زیر بسیار آسان بوده و با انجام دقیق آنها، ترافیک روزانه¬ی وب¬سایت به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

1- لینک¬های سایت را به یکدیگر مرتبط سازید.

برای ارتباط صحیح بین لینک¬ها به نکات زیر توجه نمایید:

- درج موضوع کلی محتوا در دامنه¬ی اتصال

- نشان دادن هسته¬ی اصلی صفحه¬ی لینک شده

- تناسب دامنه¬ی اتصال به سئو بک لینک مرتبط با آن

2- ایجاد روابط دوستانه با وب¬سایت¬های مجاز

با ایجاد رابطه با دیگر وب¬سایت¬های حاضر در حوزه¬ی کاریتان، قادر به بهبود شرایط وب¬سایت خود خواهید بود. برای تشخیص سایت¬های ارزشمند در این زمینه می¬توانید از ابزارهای Ahrefs، Semrush، Majestic، Serpstat و Linkstrategy استفاده نمایید.

3- تمرکز بر روی وب¬سایت¬هایی با ترافیک واقعی

همان طور که گفته شد، بهترین روش برای دسترسی به بک-لینک¬ها و بهبود نتایج سایت در موتور جستجو، ایجاد اتصال با وب¬سایت¬های واقعی است. البته راه¬اندازی این اتصال فرآیندی زمانبر بوده و به تلاش زیادی نیاز دارد. اما نتیجه¬ی به شکل قابل توجهی در پیشرفت سایت شما تاثیرگذار است.

4- در انتخاب متن تبلیغ و نوع طراحی آن بسیار دقت کنید

اگر متن تبلیغ بیش از حد تهاجمی، و یا شیوه¬ی توزیع آن اشتباه باشد. سایت¬ شما در رتبه¬بندی تنزل یافته و حتی با جریمه¬هایی نیز مواجه می¬شود. باید بدانید که تمامی بک¬لینک¬های حرفه¬ای از طراحی و برند مخصوص به خود برخوردار هستند. هم¬چنین پیش از پذیرش هر نوع بک¬لینک در وب¬سایت خود، ابتدا ارزش آن را با استفاده از ابزارهای رایگان موجود چک کنید.

5- پذیرش بک¬لینک از وب¬سایت¬های سطح بالا

از پذیرش بک¬لینک¬ وب¬سایت¬های بی¬ارزش و حاوی محتواهای هرز و بی¬کیفیت خودداری کنید. زیرا که تعداد بالای بک-لینک¬های بی¬ارزش در یک سایت تنها جریمه¬های سنگین را در پی خواهد داشت.

شیوه¬ی افزایش اعتبار سایت

هر یک از دارندگان سایت¬ها به دنبال روشی جهت شناخته بلک¬لینک¬های قدرتمند هستند. تا بتوانند با استفاده از آنها در کوتاه¬ترین زمان نتایج سایت را در موتور جستجو ارتقاء دهند. اما همان طور که گفته شد، فرآیند بررسی ارزش¬گذاری بک¬لینک¬ها فرآیندی سخت و زمانبر می¬باشد.

حال در این قسمت، صرف¬نظر از اهمیت بک¬لینک¬ها در پیاده-سازی کامل اصل SEO، شش روش دیگر جهت پیشرفت سایت در رتبه¬بندی موتورهای جستجو را به شما معرفی خواهیم کرد.

1- اگر برخی از لینک¬های سایت کار نمی¬کنند، جهت اصلاح آنها اقدام کنید.

همواره بخش¬های مختلف سایت را چک کرده و در صورت خرابی برخی از لینک¬ها، جهت اصلاح آنها اقدام کنید. معمولا در صورت خرابی لینک¬، مخاطبان سایت در بخش نظرات این موضوع را اعلام می¬کنند. به علاوه مهم¬ترین ابزار جهت شناسایی ایراد پیشرو در ادامه معرفی می¬شوند.

- Google Search Console

- Sitechecker Crawler

- Ahrefs

2- تمامی لینک¬های حاوی ارور 404 را بازیابی نمایید.

با استفاده از ابزارهای معرفی شده در قسمت پیشین، به راحتی می¬توانید لینک¬های حاوی ارور 404 را پیدا کرده و مجددا آنها را راه¬اندازی کنید. با بکارگیری ابزار 301 redirects ابتدا لینک حاوی ارور را حذف کرده و سپس محتوای آن را به صفحه¬ای جدید انتقال دهید. این فرآیند به طور کلی در افزایش اعتماد موتور جستجو به وب¬سایت شما تاثیرگذار خواهد بود.

3- زنجیره¬های تغییر مسیر نادرست را شناسایی کنید.

هنگامی که از زنجیره¬ی تغییر مسیر استفاده می¬کنید. همانند باز کردن صفحه¬ای است که به صورت مستقیم صفحه¬ای دیگر را فعال می¬کند. زنجیره¬های غیر¬مستقیم نیز شامل این صفحات بوده و به اصطلاح به آنها بافر گفته می¬شود.

4- زنجیره¬ی تغییر مسیر 302 را با زنجیره¬ی تغییر مسیر 301 جایگزین کنید.

زنجیره¬های تغییر مسیر 302 دارای ایمنی ضعیفی بوده و محتواهای آن به راحتی قابل سرقت و مسدود شدن هستند. و این موضوع سبب کاهش اعتماد به وب¬سایت شما خواهد شد.

5- دریافت بک¬لینک¬های سرمقاله

دریافت بک¬لینک¬های سرمقاله تنها زمانی امکان¬پذیر است که دارنده¬ی وب¬سایت توانایی دسترسی به سایت را نداشته باشد. به طور کلی، بک¬لینک¬های سرمقاله از ارزش بالایی برخوردار هستند.

متاسفانه، دریافت بک¬لینک¬های سرمقاله بسیار دشوار بوده و نیازمند روابطی قوی با دیگر وبلاگ¬نویسان حوزه کاری شخص می¬باشد. از طرفی میزان ارزش سایت نیز در دریافت بک¬لینک¬های سرمقاله تاثیرگذار خواهد بود.

6- رویکرد مبتنی بر محتوا

یکی از مهم¬ترین روش¬ها جهت پیشرفت سایت، ارائه¬ی محتواهای ارزشمند است. از کلمات کلیدی مرتبط با محتوا استفاده کرده و یا برخی از بخش¬های مهم متن را به دیگر محتواهای موجود در سایت لینک کنید. هم¬چنین از نوشتن محتواهای هرزنامه و بی¬ارزش جدا خودداری نمایید.

به طور کلی روش پیشرو در کنار تاثیرگذاری بالا، یکی از بهترین راهکارها جهت بهبود نتایج یک سایت در موتور جستجو بوده و برخلاف فرآیندهای مربوط به بک¬لینک¬ها، زمانبر نیز نخواهد بود.

(votes: 2, rating: 5)