جستجو و بهینه سازی تصاویر برای سئو موفق سایت

تقریبا در تمام سایت ها تصویر، عکس و سایر تصاویر گرافیکی وجود دارند. چنین محتوایی می تواند برای سئو سایت بسیار مفید باشد چرا که فاکتورهای رفتاری را بهبود می بخشد و می تواند از جستجوی تصاویر هم ترافیک جذب کنند. بیشتر اطلاعات به صورت بصری درک می شوند به همین دلیل در بهینه سازی سایت نباید از تصاویر غافل شوید. باید توجه داشته باشید که این تصاویر باید با کیفیت بوده و بار گذاری صفحات را مشکل نکنند.

چه چیزهایی در مورد منحصر بفرد بودن تصاویر باید بدانیم؟

برای اینکه از بهینه سازی تصاویر نتایج خوب بگیریم، تصاویری که منتشر می کنیم باید هم با کیفیت و هم منحصر بفرد باشند. موتورهای جستجو به منظور نشان دادن نتایج متنوع در نتایج جستجو، برای محتوای اصل و کپی نشده ارزش زیادی قائل می شوند. در صورتی که کالایی را می فروشید می توانید خودتان عکس آن را تهیه کنید. در سایت های ecommerce بهتر است هر محصول را از زوایای مختلف نشان دهید. می توانید این کار را به عکاسان حرفه ای بسپارید. در ادامه مطلب روش های دیگر برای داشتن تصاویر منحصر بفرد را بررسی خواهیم کرد.

از کجا برای سایت تصویر پیدا کنیم

از موتورهای جستجو: راحت ترین و سریع ترین راه برای پیدا کردن تصاویر مناسب استفاده از Google Images می باشد. ولی نباید تصاویر را به همان شکلی که در آنجا میابیم در سایت قرار دهیم چرا که آ ها در سایت دیگری ایندکس شده اند و این بدین معناست که منحصر بفرد نیستند. در این مواقع به بهینه سازی نیاز دارید: تصویر را باید به گونه ای تغییر دهید که موتورهای جستجو متوجه تشابه ان با نسخه اصلی نشوند. ولی هر چه تعداد کپی های این تصویر در اینترنت بیشتر باشد این کار سخت تر است. علاوه بر این با این روش حقوق کپی رایت عکس اصلی را نقض می کنید.

از بانک های عکس: این سایت ها صرفا برای نگهداری از تصاویر مختلف بر روی سرورهای خود، به صورت پولی و یا رایگان ایجاد شده اند. برداشتن عکس از بانک های عکس رایگان توصیه نمی گردد چرا که این عکس ها همانند عکس هایی که در موتورهای جستجو یافت می شوند به احتمال زیاد منحصر بفرد نخواهند بود. امکان استفاده از تصاویر بدست آمده از بانک های عکس پولی به میزان هزینه ای که حاضرید برای بهینه سازی محتوای گرافیکی سایتتان بکنید بستگی دارد.

از فوتو هاستینگ ها: سایت هایی برای تصاویر گرافیکی بار گذاری شده توسط کاربران اینترنت برای دریافت لینک برای اهداف مختلف از جمله به منظور انتشار در وبلاگ می باشند. Flickr یکی از محبوب ترین فوتو هاستینگ ها می باشد. در این سرویس می توانید نتایج جستجو را مشخص کرده و تصاویر لازم را انتخاب کنید. در توضیحات تصاویر می توانید لایسنس های موجود برای آن تصویر را مشاهده کنید.

sitemap-image

چه مواردی باید در بهینه سازی تصاویر مورد توجه قرار بگیرند؟

داشتن خصوصیت alt

در بهینه سازی سایت در تمام تصاویر از اسامی تشریحی برای فایل ها و خصوصیت alt استفاده می شود. تگ های alt شامل متنی هستند که هر زمان به هر دلیلی تصویری قابل روئت نباشد کاربر این متن را خواهد دید. موتورهای جستجو متون روی تصاویر را تشخیص نمی دهند ولی خصوصیت alt همیشه مورد توجه قرار گرفته و در رتبه بندی تصاویر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بازدید کننده برای دیدن سایت از فناوری های کمکی همانند نرم افزار خواندن از طریق صفحه تلویزیون استفاده کند متوجه خواهد شده که چه چیزی در تصویر وجود دارد. بهینه سازی نام فایل های گرافیکی و متون تگ alt جستجو تصاویر در "Google Images" ساده می کند. موتورهای جستجو با توجه به این تگ و محتوای اطراف تصاویر گرافیکی تشخیص می دهد که این تصاویر را با چه کلمات کلیدی نمایش دهد. هنگام نوشتن تگ alt باید از نوشتن متون بلند و اضافه کردن کلمات کلیدی و جملات هدفمند در متن تگ خودداری کرد.

محتوای تگ title

Title نام تصویری است که زمانی که نشانگر موس در مرورگر بر روی آن قرار می گیرد نمایش داده می شود. این تگ می تواند شامل اطلاعات تکمیلی دیگری که برای بازدید کننده مفید است نیز باشد. نباید برای تگ alt و title از عبارات یکسان استفاده کرد.

نام فایل گرافیکی

روش مناسبی برای مشخص کردن محتوای تصاویر و بهینه سازی بیشتر تصاویر برای جستجو بکار بگیرید. کاری کنید که نام فایل تصویر با محتوای آن مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال اگر عکس از اتاق لوکس در هتل را منتشر می کنید از نام otel-lux-interior.jpg استفاده کنید. بدین ترتیب می توان حدس زد که چه چیزی در فایل نمایش داده شده است. از بکارگیری اسامی بر اساس الگو و اسامی مفهوم مانند image1.jpg، pic.gif و 1.jpg استفاده نکنید. توجه داشته باشید که در نام فایل ها از حروف لاتینی استفاده کرده و بجای فاصله از خط تیره استفاده کنید.

وجود نقشه تصاویر

وجود فایل sitemap-image.xml در بهینه سازی سایت. با کمک این فایل می توانید اطلاعات تکمیلی در مورد تصاویر سایت در اختیار ربات جستجوی گوگل قرار داده و احتمال اینکه محتوای گرافیکی شما در نتایج جستجو نمایش داده شود افزایش می یابد. نقشه تصاویر از نظر ساختار شبیه فایل های عادی Sitemap می باشد.

فرمت های گرافیکی مجاز

از فرمت های رایج فایل ها استفاده کنید: اکثر مرورگرها فرمت های JPEG، GIF، PNG و WebP را پشتیبانی می کنند. هر کدام از این فرمت ها تا حدود زیادی بهینه شده اند و امکان داشتن نسبت خوب بین اندازه تصویر و وزن قایل برای هر از تصاویر (دکمه ها، شکل ها و عکس ها) را فراهم می کنند. تلاش کنید رزولوشن فایل همیشه با نوع آن مطابقت داشته باشد. در اینجا ویژگی هر کدام از فرمت ها را بررسی می کنیم.

  • JPEG: این فرمت از میلیون ها رنگ پشتیبانی می کند و این مساله آن را به فرمت پیشرو در نمایش عکس و تصاویر در سایت تبدیل کرده است. تصاویر این فرمت به خوبی فشرده می شوند و امکان کاهش حجم عکس را بدون کاهش کیفیت فراهم می کند. ولی هر مرحله بهینه سازی کیفیت تصویر را کاهش می دهد.
  • PNG: تصاویر دارای فرمت PNG را می توان با حفظ کیفیت اولیه بارها فشرده و ویرایش کرد. همچنین این فرمت توسط تمامی مرورگرها و سخت افزارها پشتیبانی می شود که نمایش تصاویر بر روی تمامی صفحات نمایش را تضمین می کند. کیفیت تصاویر این فرمت از JPG بهتر می باشد ولی وزن آن بیشتر است. این مساله باید هنگام انتشار تصاویر دارای این فرمت در نظر گرفته شود.
  • GIF: این فرمت 8 بیتی از 256 رنگ، شفافیت و انیمیشن پشتیبانی می کند. حجم فایل ها به علت استفاده از تعداد کم رنگ ها حداقل می باشد. این فرمت برای عکس ها و تصاویری با طیف گسترده ای از رنگ ها مناسب نمی باشد. در مقابل کاربرد زیادی در ایجاد انیمیشین ها، بنرها، دکمه ها و آیکون ها دارد.
  • WebP: فرمتی با کد باز می باشد که توسط گوگل و مخصوص اینترنت طراحی شده، به خوبی فشرده شده و از شفافیت پشتیبانی می کند. این فرمت مزیت های فرمت های JPG و PNG را بدون افزایش حجم فایل در خود دارد. مهمترین نقطه ضعف این فرمت در این است که توسط تمامی مرورگرها پشتیبانی نمی شود.

اندازه بهینه تصاویر

در صورتی که حجم فایل بیشتر از 1 مگابایت بوده و زمان بار گذاری آن زیاد باشد باید اندازه آن را تغییر داد. به هیچ وجه تصویر حجیمی که در سایت قرار دارد را با کمک کد منبع کاهش ندهید. این کار تنها مدت زمان بار گذاری صفحه را افزایش می دهد چرا که در هر صورت فایل بزرگ مدت زمان بیشتری برای بار گذاری نیاز خواهد داشت. برای تصاویر حجیم بهتر است پیش نمایشی با لینک به تصویر اصلی را با رزولوشن بالا ایجاد کرد. در صورتی که از Photoshop استفاده می کنید می توانید از گزینه Save for Web استفاده کنید. این فرمان امکان ذخیره تصاویر را با حداکثر کاهش حجم ممکن و بدون کاهش کیفیت را فراهم می کند. توجه داشته باشید که حداکثر عرض استاندارد محتوای وب سایت 984 پیکسل می باشد به همین دلیل توصیه می گردد برای انتشار تصاویر آن ها را کات کرده و یا حجم تصاویر بزرگ را تا حدود 600-800 پیکسل در عرض کاهش دهید.

بهینه سازی مینیاتورها

در سایت های فروشگاه های اینترنتی به خصوص در صفحات رده بندی اغلب از پیش نمایش استفاده می شود. این پیش نمایش ها امکان ارزیابی سریع کالا را فراهم کرده و فضای زیادی را اشغال نمی کنند. تلاش کنید حجم تصاویر را بدون کاهش کیفیت تا حد ممکن فشرده کنید (ولی نه کمتر از 100-150 پیکسل: ممکن است موتور جستجو این تصاویر را به عنوان عناصر طراحی سایت شناسایی کند). لازم است برای هر تصویر تگ alt منحصر بفردی نوشته شود.

محل قرار گرفتن تصاویر

یک تصویر می تواند مشخصه یک صفحه و یا بخش معنایی جدایی از آن باشد. مفهومی که موتور جستجو از یک تصویر برداشت می کند به محل قرار گرفتن آن بستگی دارد. این بدان معناست که بهتر است مطالب گرافیکی را نزدیک به متن قرار دهید. گزینه بهینه این است که متن در اطراف تصویر قرار بگیرد تا مفهوم تصویر مکمل محتوای متنی باشد. برای این منظور می تواند از نوشته های زیر تصاویر استفاده کنید.

تصویر به عنوان جزئی از طراحی سایت

اجزاء گرافیکی طراحی سایت (دکمه ها، زمینه و غیره) می توانند بر روی سرعت بار گذاری صفحات تاثیر منفی داشته باشند. برای جلوگیری از این اتفاق باید برای تصاویر ساده از فرمت 8 بیتی PNG و یا GIF استفاده کرد. در این صورت اندازه تصویر تنها چند صد بایت ولی کیفیت آن قابل قبول خواهد بود. به منظور افزایش سرعت بار گذاری صفحات، هنگام بهینه سازی می توان حجم تصاویر زمینه را تنها با کات کردن وسط عکس کاهش داد. در طراحی صفحات برای CSS حتی الامکان نباید از تصاویر کنید.

(no votes)