بازاریابی آنلاین

پیشرفت هیچ گاه متوقف نمی شود. امروزه در قرن فناوری های دیجیتال عقب نیافتادن از روند پیشرفت از اهمیت زیادی برخوردار است در غیر این صورت در جریان عظیم اطلاعات کسی متوجه شما نخواهد شد. در مجموع این مساله تبلیغات را نیز شامل می شود: تا چندی پیش تبلیغات بر روی مجلات، پوسترها و تلویزیون متمرکز بود ولی امروزه اینترنت تبدیل به موتور اصلی روابط عمومی شده است و در صورتی که شرکتی دارید که کالا یا خدماتی را به مشتریان ارائه می دهد بدون بازاریابی دیجیتال دوام نخواهید آورد.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

مفهوم "بازاریابی آنلاین" شامل تکنیک ها و روش های زیادی برای ارتقاء شرکت ها در اینترنت می باشد. این مفهوم مواردی نظیر تبلیغات صحیح و روش های فنی سئو سایت به عنوان مثال سئو سایت برای موتورهای جستجو و یا تبلیغ در شبکه های اجتماعی را شامل می شود.

بازاریابی آنلاین همزمان چند وظیفه را انجام می دهد: تبلیغ محصول، سئو سایت و گروه ها در شبکه های اجتماعی، افزایش محبوبیت و تعداد مشتریان و در نتیجه افزایش سود. با کمک یک کمپین بازاریابی آنلاین که به درستی طراحی شده باشد می توانید به سرعت، به صورت مطمئن و موثر کالا و خدماتی را که شرکتتان ارائه می کند را تبلیغ کنید.

بخش های بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین شامل چند بخش اصلی می باشد که در هر بخش مسائل خاصی مورد بررسی قرار می گیرند. چنین تقسیم بندی به کسب حداکثر بازدهی کاری و تامین موفقیت در ارتقاء تمامی بخش ها کمک می کند.

سئو: سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو امکان رساندن سایت به رتبه های اول در نتایج جستجو را با کلمات کلیدی مشخص فراهم می کند. با کمک این ابزار قوی می توانید محبوبیت محصول خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و توجه بازدید کنندگان جدید را به آن جلب کنید. مجموعه تکنیک های سئو شامل ارتقاء سایت با کمک سایت های دیگر (به عنوان مثال خرید بک لینک) و بهینه سازی پرتال شخصی شما به نحوی که موتورهای جستجو متوجه آن شده و در صفحه اول نتایج جستجو آن را نمایش دهند.

SEM: SEM بخش دیگری از بازاریابی آنلاین می باشد که بر روی موتورهای جستجو و به صورت ویژه بر روی خرید تبلیغات در خط های اول نتایج جستجو گوگل و سایر سرویس ها کار می کند. با انتخاب صحیح اصطلاحاتی که برای تبلیغ در موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گیرد می توانید به صورت موثر توجه کاربران علاقمند را جذب کنید. در اینجا باید بابت هر کلیک بر روی لینک تبلیغاتی مبلغی را پرداخت کنید ولی مسلما نتیجه ای که از آن حاصل می شود ارزش این هزینه را دارد.

SEA: نوعی بازاریابی در زمینه تبلیغات محتوایی می باشد که اکثر بازدیدکنندگان در اینترنت به خوبی با آن آشنا هستند: کافیست نام کالا یا خدمات را در موتور جستجو وارد کنید تا بلافاصله تبلیغ این کالا به صورت بنر تبلیغاتی بر روی صفحه ظاهر شود. استفاده صحیح از تبلیغات محتوایی به شما کمک خواهد کرد محصولتان را به کسانی که واقعا به آن نیاز دارند معرفی کنید و نه به کسانی که به صورت تصادفی با آن برخورد می کنند. تارگتینگ هم نتایج خوبی خواهد داشت: شما می توانید مخاطبانی را که تبلیغ برای آن ها نمایش داده خواهد شد را تنظیم کنید و برای افراد علاقمند تعرفه ای مشخص کنید.

SMM: این بازاریابی برای ارتقاء سایت در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد و به خوبی محصول را تعداد زیادی از مخاطبان معرفی می کند. همکاری با سایت های دیگر، تنظیم پست های تبلیغاتی، تبادل محتوا همه و همه برای این انجام می شوند که کاربران شبکه های اجتماعی شما را ببینید و احتمالا از محصول شما استفاده کنند. اطلاعات در شبکه های اجتماعی با سرعت زیادی منتشر می شود و این شبکه ها با همین روش به شرکت هایی زیادی کمک کرده اند تا خودشان را به مشتریانشان از سراسر جهان معرفی کنند.

تبلیغات بنری: بنرهایی که در سایت ها و فروم ها نمایش داده می شوند هم به جلب توجه کمک می کنند. متاسفانه در ایران به دلیل وجود تحریم ها امکانات این نوع تبلیغ محدود می باشد و امکان خرید تبلیغ از شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و تویتر وجود ندارد ولی می توانید از سایت های دیگر تبلیغات بنری بخرید و به صورت مستقل و یا با کمک آژانس ها با این سایت ها توافق کنید. در صورتی که به صورت مستقل با صاحبان سایت مذاکره کنید کمی صرفه جویی خواهید کرد ولی آژانس ها می توانند سایت هایی که برای تبلیغات شما مناسب باشند را سریعتر و بهتر پیدا کنند.

بازاریابی همکاری: این روش به تبلیغ محصول شما توسط شرکت های دیگر کمک می کند: تصور کنید همکار شما بابت هر مشتری که به شما معرفی می کند مبلغی را دریافت خواهد کرد. در این صورت همکاری با شما برای او مقرون بصرفه خواهد بود و او تلاش خواهد کرد کاربرانی را که به خدمات شما علاقمند هستند به شما معرفی کند. استفاده فعالانه از کمک همکاران نه تنها به جذب مشتریان جدید کمک خواهد کرد بلکه شرایط همکاری سودآور دو جانبه با شرکت های دیگر را فراهم می کند.

بازاریابی محتوایی: بخش عمده تلاش ها در زمینه بازاریابی آنلاین بر روی ایجاد محتوای جذابی متمرکز است که بتواند بازدیدکنندگانی که به صورت تصادفی وارد سایت شما شده اند را قانع کند که کالای شما ارزش خرید دارد. محتوای به اصطلاح "فروشی" تبلیغ خوبی می باشد که امکان جذب مشتریان جدید را برای شما فراهم می کند. مطالبی نظیر مقالاتی که از کالای شما تعریف می کنند و یا متون انگیزشی با ذکر محصول شما می توانند این کار را برای شما انجام دهند. مهمترین مساله این است که اطلاعات به شکلی صحیح و جذاب ارائه شوند تا بتواند به صورت قطعی مشتری را تحت تاثیر محصول شما قرار داده و میل به خرید را در او ایجاد کند. لازم است بدانید که بازاریابی محتوایی با محتوا نویسی برای سئو تفاوت دارد. محتوا نویسی برای سئو در وهله اول بر روی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو متمرکز است ولی هدف بازاریابی محتوایی جذب مشتری و ایجاد علاقه به خرید در او می باشد.

بازاریابی ایمیلی: عبارت است از کار با ایمیل مشتری بالقوه و یا به عبارت دیگر ایجاد خبرنامه ایمیلی که تقریبا تمامی شرکت های بزرگ از آن بهره می برند. خبرنامه ها ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد پیشنهاد های ویژه، خدمات جدید و تخفیفات مقرون بصرفه بوده و یا صرفا توجه مشتری را به محصول شما جلب کنند. این نوع ترویج سایت را باید با احتیاط بکار گرفت چرا که اگر این خبرنامه ها به درستی مورد استفاده قرار بگیرند تبلیغ خوبی خواهند بود ولی در صورتی که کاربر پیام های زیادی از شما دریافت کند آن را اسپم تلقی کرده و برای همیشه از دریافت خبرنامه انصراف خواهد داد. سعی کنید خبرنامه شما برای مشتری آموزنده، جالب و جذاب باشد و آن وقت است که مشتریان به سمت شما جذب خواهند شد.

با استفاده از این روش ها و ترکیب صحیح آن ها می توانید به نتایج فوق العاده ای دست پیدا کنید. تبلیغات، خبرنامه و بهینه سازی سایت محبوبیت را برای شما به همراه خواهند آورد البته در صورتی که به درستی آن ها را بکار بگیرید.

internet marketing

مزیت های بازاریابی دیجیتال

امروزه روش های بازاریابی آنلاین تقریبا به اندازه اصول سنتی از محبوبیت برخوردار هستند. تعجب آور نیست که شرکت های زیادی ترجیح می دهند در اینترنت تبلیغ بدهند چرا که مزیت های این روش خود گویای همه چیز هستند:

  • با کمک آنالیز کلمات کلیدی مورد جستجو و تبلیغات محتوایی، بازاریابی آنلاین این امکان را فراهم می کند که بتوانید کالا یا خدمات را دقیقا به کسانی پیشنهاد کنید که به آن نیاز دارند و بدین ترتیب تبلیغات همیشه کارآمد خواهند بود.
  • از آنجایی که اکثر مردم اغلب از اینترنت و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، شانس دیده شدن نام شرکت شما در اینترنت توسط مشتری در مقایسه با به عنوان مثال تبلیغ در مجلات بیشتر خواهد بود.
  • کیفیت و حجم بالای اطلاعات در محتوا حداکثر اطلاعات را در مورد آنچه که قصد دارید به مشتری پیشنهاد بدهید را در اختیار او می گذارد و او از قبل از نکات مثبت و منفی همکاری با شما آگاه خواهد بود.

مسلما بازاریابی در اینترنت نکات منفی هم دارد که اصولا به خود تکنیک های آن ارتباطی ندارد بلکه در نتیجه استفاده نادرست از آن ها حاصل می شوند. ولی حتی در صورتی که شما اشتباهی مرتکب شده باشید می توانید به راحتی آن را برطرف کنید. کمپین های تبلیغاتی صحیح، رفع موفق نظرات منفی، سئو سایت و برندسازی مجدد به شما کمک خواهد کرد تا حتی اگر کارها به خوبی پیش نرفت در مسیر موفقیت باقی بمانید.

نتایج تبلیغات اینترنتی

استفاده موفق از روش های بازاریابی آنلاین نتایج فوق العاده ای به همراه می آورد: میزان محبوبیت شرکت شما افزایش پیدا می کند و مشتریان با میل بیشتری به سمت شما می آیند. اصولا پس از انجام مجموعه ای از اقدامات در زمینه های مختلف، صاحبان شرکت ها نتایج ذیل را ثبت می کنند:

  • افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت ها و صفحات در شبکه های اجتماعی و افزایش مخاطبان.
  • افزایش میزان شهرت و شناخته شدن شرکت.
  • بهبود اعتبار برند.
  • رشد و پیشرفت کسب کار، افزایش سود و در نتیجه آن افزایش تعداد کالاها و خدمات.

مسلما نتایجی که کسب می کنید به میزان استفاده صحیح از ابزار بازاریابی آنلاین بستگی دارد: اصولا اگر این ابزار به صورت مجموعه ای از اقدامات بکار گرفته شوند بازدهی بهتری در مقایسه با استفاده جداگانه از روش ها خواهد داشت.

internet marketing

کمک متخصصین

به منظور ترویج موفق سایت با کمک روش های بازاریابی آنلاین لازم است از دانش تخصصی بالایی برخوردار باشید و از روانشناسی انسان و اصول کار تبلیغات اطلاعاتی سر در بیاورید. بعضی ار روش ها مانند سئو نیازمند آموختن فناوری وب می باشد. بهینه سازی داخلی سایت نیازمند توانایی کار با کدهای برنامه سایت، زبان برنامه نویسی و طراحی سایت می باشد.

در صورتی که از دانش لازم برخوردار نیستید، از صلاحیت خود اطمینان ندارید و یا برای آموختن بازاریابی آنلاین وقت ندارید می توانید تبلیغات برندتان را به متخصصینی که سال هاست در زمینه تبلیغات کار می کنند و از تجربه و دانش زیادی برخوردار بوده و آماده اند به شما کمک کنند بسپارید.

(votes: 1, rating: 5)